Sunday, July 18, 2010

Nr 217: Djuren Gör Revolt

Originaltitel: Animal Farm (1954) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på Youtube av Jimmy på Regementsgatan 36 A i Östersund och Robert i köket på Villa val Lemme, Italien.

Roberts betyg: 4-

Kommentar: Efter att ha sett filmen var jag helt enkelt tvungen att läsa boken. För att jämföra. Det genererade två åsikter utöver den att jag tycker om båda. Den ena att jag tycker filmen borde gett mer utrymme åt Napoleons karaktär, hans manipulationer och taktik. Den andra att jag tycker bokens slut är bättre. Boken avslutas med att man inte längre kan se skillnad på grisarna och människorna. Filmen avslutas med en ny revolution, en hoppfullhet, det rullar på, kampen fortsätter. En klassisk cirkel som bara biter sig själv i svansen. Bokens pessimism tilltalar mig mer. En polaroid av mänsklighetens kamouflerade välvilja - är inte du också en gris?
Filmen är tecknad, utan blod som jag minns det, men med gevärskott, spjutkastning och död. CIA var tydligen inblandade i filmproduktionen på något sätt, men det får bli en senare efterforskning.

Jimmys betyg: 4

Kommentar: Storbritanniens första animerade spelilm gjordes som ett svar på Walt Disneys pluttiga och snuttiga feelgood filmer där djuren är snälla, roliga och harmlösa. Här är det helt andra tongångar. Filmen bygger på George Orwells politiska satir Djurfarmen från 1945 och är en tydlig kommentar till det sovjetiska samhället där den goda revolutionstanken snabbt ersätts av totalitärt förtryck. Djuren på gården är t
rötta på den försupne bondens tyranni och bestämmer sig för att göra uppror och själva styra gården utifrån demokratiska ideal. Men grisarna, som är de smartaste djuren, tar med tiden över gården under den totalitära ledarnassen Napoleon. Till parollen "Alla djur är jämlika" läggs snabbt "men vissa djur är mer jämlika än andra". Filmen fick tydligen en och annan förälder att skruva på sig i biostolen och ett och annat barn att besviket gråtande lämna salongen. Det gillar jag. Det finns inte en uns av sentimentalitet i filmen utan här är hönsäggen verkligen hårdkokta.

No comments: