Thursday, January 1, 2009

Nr 74: Singin' In The Rain

Originaltitel: Singin' In The Rain (1952) IMDb Wikipedia
Filmen sågs på SVT av Jimmy i Östersund och Robert på Masthuggsliden 14 i Göteborg.

Roberts betyg: 3+

Kommentar: Jag tycker jättemycket om när de akrobatdansar och hetssteppar bland färgglada kulisser och mjuka soffor. Det är bara dansandet jag gillar, varken sången eller resten av filmen är något jag bryr mig om. Men dansandet, steppandet. Häpp! Hur orkar de? Hur kan de le så brett? Så vitt? De är så synkroniserade. Det är så felfritt, så energiskt, så utan andfåddhet, utan mjölksyra. Så elegant och starkt. Koreografin känns helt oerhört på tårna. Jag älskar Gene Kelly efter det här. Eugene, jag älskar dig.

Jimmys betyg: 2-

Kommentar: Redan i inledningen känner jag att det här blir en lååång film. Det mest intressanta i hela filmen är dansandet. Det är imponerande och häpnadsväckande. Där stannar det för mig. Jag blir nästan provocerad av smilfinken Gene Kelly när han flinar upp sig mot kameran eller fluffar till fjädrarna för Debbie Reynolds. På med dansskorna, Gene, och gör det du är bäst på!

No comments: